Rust in de kerk

In 2013 zag het religieuze landschap in Nederland er behoorlijk anders uit dan nu.

Dat jaar rekende een meerderheid van de Nederlanders, 53 procent, zich nog tot een geloofsgemeenschap. Tien jaar later, in 2023, is dat aantal gedaald tot 42 procent.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
Opvallend ( en niet verrassend) is dat met name het aantal rooms-katholieken in Nederland afneemt. Hun aandeel blijft steken op 17 procent, tegen 26 in 2013. Onder deze groep is ook weinig nieuwe aanwas: de meeste katholieken zijn 65-plussers. Bovenstaande zijn nieuwe cijfers van het CBS, en wat doe je dan als kerk ermee.

Je kan met bussen vol naar de bisschop gaan en een aantal rondjes rond de kathedraal lopen en/of de bisschop arrogant en onbeschoft en schandalig noemen, maar je kan ook anticiperen op deze cijfers. Het bestuur van onze samengegane parochies ‘ De Waterkant ‘ midden  in West-Friesland,  brachten vorig jaar begin juni een nota uit ; Naar een kerk die straalt in midden West-Friesland.

9 parochies: ( De Goorn, Spierdijk, Ursem, Hoogwoud, Spanbroek, De Weere, Obdam. Nibbixwoud en  Wognum ) verenigd onder één bestuur, aantal kerkgebouwen 10, pastorieën 5,  begraafplaatsen 10 en meer dan 7 zorgcentra. Er zijn inschattingen gemaakt over het te verwachten sluitingsproces van de kerkgebouwen en dat  gecommuniceerd met alle parochianen met een inschatting bijna per gebouw.

Niets is in beton gegoten, maar realisme overheerst, zie de eerste alinea van dit stuk. We zijn nu bijna een jaar verder , er is rust in de tent , in alle kerken  van de waterkant zijn elke weekend meestal een of twee redelijk bezochte  vieringen, dat laatste hebben we zelf in de hand.

En dit gaat dan alleen nog over kerk en kerkbezoek, maar een kerk is meer.

Kijk maar eens op de site van de Waterkant.

De opmerking in een eerder artikel : ‘De priesters uit Latijns-Amerika en  Zuid-Europa zijn amper te verstaan’ zou ik eerder schandalig noemen.

Wij hebben een voorzitter van Onze Waterkant, ja het is een Zuid-Europeaan die het Nederlands heel goed beheerst en beter nog: hij verstaat onze taal!

Met dank aan alle vrijwilligers en de bestuurders en een wens voor kracht in hun werk!

Jaap Meester   Nibbixwoud