Op woensdagavond 23 oktober is om 19.00 uur in de Cunerakerk van Nibbixwoud een bijzondere ‘Maria Lessons&Hymns’-viering bij te wonen. Bij dit unieke project zijn 12 lezingen te horen waar Maria in de vier Evangelies voorkomt. Daaromheen worden 14 gezangen gezongen. Alle muziek heeft direct betrekking op de voorgelezen lezing, waardoor muziek en Evangelie elkaar versterken.

De helft van de gezangen betreft bekende samenzang-liederen, want de gemeenschap wordt nadrukkelijk bij de viering betrokken. De overige composities (in Latijn, Engels, Italiaans en Nederlands) worden door het Cunerakoor o.l.v. Ruud Hoogenboom gezongen.Daarmee ontstaat een mooie afwisseling van betrokken zingen én betrokken luisteren: muziek uit de 15e eeuw (oud Maria-lied) tot 21e-eeuwse gospel.

Deze opzet is uniek en in Nederland nooit eerder uitgevoerd! Met dit project, mede naar aanleiding van de apostolische adhortatie Marialis cultus van Paus Paulus VI die precies vijftig jaar geleden verscheen, staat de parochie in de Mariamaand oktober een andere insteek voor dan het traditionele Maria-lof. Dus géén preek of uitstelling van het Allerheiligste, maar alleen liederen en lezingen. Met deze laagdrempelige opzet hopen we veel belangstellenden te mogen begroeten.

MARIA IN DE EVANGELIES
MARIALE ‘LESSONS & HYMNS’-VIERING